واکنش ایران به گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی
نوشته شده توسط : sadis

علی اصغر سلطانیه بار دیگر تاکید کرده که ایران به مقررات بین المللی از جمله پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای پایبند است

علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در واکنش به گزارش روز گذشته (جمعه، پنج اسفند ماه، ۲۴ فوریه) آژانس در مورد برنامه هسته ای ایران گفت که گزارش جدید بار دیگر صلح آمیز بودن برنامه های هسته ای کشورش را ثابت می کند.

آقای سلطانیه در پی انتشار گزارش آژانس به خبرگزاری رسمی ایران ( ایرنا) گفت:" این گزارش جدید، سندی بین‌المللی است که حکایت از موقعیت علمی بالای ایران دارد."

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه در گزارش تازه خود اعلام کرد که در مورد برنامه هسته‌ای ایران همچنان نگرانی جدی دارد.

در این گزارش آمده است که ایران نگرانی‌های آژانس را بی‌اساس خوانده و طرفین در این مورد، دارای اختلاف نظرهای قابل توجهی هستند.

به گفته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران به بازرسان این آژانس امکان دسترسی به سایت پارچین را نداده است.

یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید آژانس از ایران خواسته است تا با آژانس به طور کامل همکاری کند و نگرانی‌های مربوط به ابعاد احتمالی نظامی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای خود را مرتفع کند.

آقای سلطانیه همچنین به ایرنا گفته است که ایران به عنوان کشوری که به مقررات بین المللی از جمله پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای متعهد است، به همکاری هایش با این آژانس ادامه می دهد.

نماینده ایران در آژانس افزوده که گزارش جدید "تمامی فعالیت های هسته ای ایران و نظارت آژانس بر فعالیت های ایران از جمله غنی سازی اورانیوم را بررسی کرده است."

آقای سلطانیه همچنین در گفتگو با خبرگزاری ایسنا با بیان این که حجم گزارش اخیر یوکیا آمانو نسبت به گزارش قبلی ۵۰ درصد کم شده گفته است:" در این گزارش درباره بازرسی های معمول و عادی بازرسان در ۱۵ تاسیسات و دیگر نقاط مربوط به فعالیت های هسته ای ایران گزارش شده است."

آقای سلطانیه همچنین افزوده در این گزارش دو دور مذاکرات نمایندگان آژانس در تهران و پاسخ های دقیق ایران به "اتهامات و ادعاهای بی اساس در باره برنامه اتمی این کشور منعکس شده است."

نماینده ایران در آژانس بین المللی در این باره که آیا اجازه برای دسترسی بازرسان آژانس به سایت پارچین به طور کلی از سوی ایران رد شده یا خیر خاطرنشان کرد که "بازرسی های عادی از تاسیسات هسته ای ایران مطابق معاهده ان پی تی در حال انجام بوده و ادامه دارد و درخواست آژانس برای بازدید از سایت پارچین جدای از بازرسی های معمول است و درخواست ها برای رفع برخی سوالات و ابهامات از سوی آژانس مستلزم توافق بر سر چارچوبی است که کلیه ملاحظات دو طرف در آن درنظر گرفته شود."

نماینده ایران در آژانس بین المللی گفته است ایران سعی می‌کند به سوال‌ها درباره برنامه اتمی اش پاسخ دهد و ابهامات را برطرف کند

علی اصغر سلطانیه روز گذشته هم در گفت و گو با رویترز به تلاش ایران برای همکاری با آژانس اشاره کرده و گفته بود که ایران سعی می‌کند به سوال‌ها پاسخ دهد و ابهامات را برطرف کند.

در همین حال ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه، در واکنش به گزارش تازه آژانس بین المللی اتمی درباره برنامه هسته ایران، کشورهای غربی را متهم کرد که با هدف قرار دادن برنامه هسته ای ایران به دنبال سرنگون کردن حکومت در ایران هستند.

اما کاخ سفید در واکنش به گزارش جدید آژانس گفته است که ایران نتوانسته قدرت های جهان را نسبت صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای اش متقاعد کند.

به گفته تامی ویتور، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، گزارش آژانس نشان می دهد که ایران غنی سازی اورانیوم را بر خلاف قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد و با مقاصد غیر صلح آمیز پیش می برد.

وی گفت وقتی فعالیت های ایران را در کنار سنگ اندازی های پی در پی اش بر سر راه بازرسان آژانس انرژی اتمی بگذاریم متوجه می شویم چرا ایران نتوانسته جامعه بین الملل را نسبت به صلح آمیز بودن برنامه هسته ایش متقاعد کند.





:: برچسب‌ها: سیاتل , آب , شهرستان ,
:: بازدید از این مطلب : 401
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: